Årets Marknadsförare

Årets Marknadsförare utses av Marknadsföreningen i Västerås. Priset delas ut till det företag, person, organisation eller förening i Västerås som under året som gått gett exempel på riktigt bra marknadsföring, bland annat genom att visa på bredden inom marknadsföring. Målet med priset är att inspirera andra till bättre marknadsföring.


Vinnare

2018 SISU Idrottsutbildarna Västmanland och Tony Lorenzi

Årets marknadsförare inspirerar och får förhoppningsvis fler att göra det oväntade och testa nya grepp. De har lyckats engagera hundratusentals följare världen runt och bygger samtidigt stolthet på hemmaplan. Med små medel och många timmars ideellt arbete har vår vinnare skapat något kreativt och ambitiöst för att visa att idrott och kultur hör ihop. Idrotthjärtakultur helt enkelt.

2017 The Steam Hotel

Med en produkt som är skapad för att platsa i ditt flöde på sociala medier har årets vinnare byggt upp en relevant och mycket effektiv marknadsföring för sina målgrupper. Kundupplevelsen börjar långt innan kunden använder produkten, och fortsätter långt efter. Årets vinnare är en ambassadör för god och nyskapande marknadsföring, där gränsen mellan produkt och kommunikation har suddats ut. Resultatet är en destination som får Västerås att skina, inte bara i Sverige utan även utanför landets gränser.

 

2016 Skilltwins

Oavsett produkt handlar bra marknadsföring om att förstå sin målgrupp. Där är Årets Marknadsförare i en klass för sig. Här tar man engagemanget för – och med – fansen till en helt ny nivå. Utan en stor budget har årets vinnare fått förlita sig på eget driv, på sin fingertoppskänsla och på en fenomenal förståelse för kanalerna. Med hårt arbete har de spridit sin talang från Önsta-Gryta till resten av världen.

2015 VSK Bandy
2014 Miniroom.se
2013 Skultuna Messingsbruk AB
2012 Pingdom AB
2011 Bostads AB Mimer/Framtidslägenheten
2010 QuickNet
2009 Föreningen Jobba i Västerås
2008 Bistron Frank
2007 Västerås & Co
2006 Bodil Ljunghall på Röda Korset
2005 David von Schinkel, Tidö Slott
2004 Sam Nurmi, Loopia Webbhotell AB
2003 Robert Kjellberg, vd för Mälarenergi stadsnät


Kriterier

Priset för Årets marknadsförare delas ut till ett företag, person, organisation eller förening i Västerås som under året som uppfyller minst fyra av nedan följande fem punkter:

  • Presenterat goda resultat med sin marknadsföringsinsats
  • Uppnått goda resultat i förhållande till gjord investering
  • Visat på bredden inom marknadsföring och kommunikation
  • Anpassat kanal efter målgrupp och syfte
  • Inspirerar andra till bättre marknadsföring

Utöver ovan nämnda punkter görs också en kontroll av företagets ekonomiska ställning via en kreditupplysning samt en skattekontroll för att säkerställa att företaget uppfyller sina skatteskyldigheter.


Juryn

Cecilia Cedervall
Styrelserepresentant
MiV
Elizabeth Genberg
Styrelserepresentant
MiV
Ida-Maria Rydberg
Styrelserepresentant
MiV
Cecilia Ohlsson
Social media manager
Frangkle
Andreas Östman
Creative Director
Haus
Mikael Marticki
Varumärkesstrateg
Navii
Felix Fuchs
VD
The Steam Hotel

Arrangörer

Platinapartners

Guldpartners

  • Aspia
  • BDO
  • Castellum
  • Danske Bank
  • Dooer
  • EY
  • Kinnarps
  • Klövern
  • KPMG
  • Kungsleden
  • Länsförsäkringar Bergslagen
  • Mälarenergi
  • Nordea
  • PwC
  • SEB
  • Västerås Citysamverkan
  • Winnet Västerås