Årets företagare
Årets företagare utses av Företagarna Västerås och delas ut till den företagare som under året utfört prestation i samhället/näringslivet/Västerås och som genom sitt sätt att vara fungerar som en förebild för andra företagare.
Priset delas ut för att synliggöra företagare som, genom sitt engagemang och entreprenörskap, jobbar hårt för att driva och utveckla sina verksamheter och göra bättre affärer. Utmärkelsen Årets Företagare har en lång historia, precis som Företagarna. Årets Företagare delas ut på lokal, regional och nationell nivå.
De lokala vinnarna går vidare till en regionfinal vars vinnare tävlar om att bli Årets Företagare i Sverige. Efter ett gediget arbete utses slutligen vinnaren under en gala i Stockholms stadshus.
Kriterier
Varje punkt nedan bedöms och betygssätts som sedan sammanvägs. Allmänheten bereds möjlighet att rösta och utgör en juryröst.
- Äga företaget/verksamheten
Man ska ha majoritetsägande. Det går bra med finansiärer om ägaren är näst största ägare. - Aktivt driva & huvudsysselsättning
Det innebär att man ska ha företaget som sin huvudsakliga sysselsättning. Det är företagaren som är i fokus och därmed dennes inflytande och påverkan som ska belönas. Eftersom utmärkelsen går till företagaren är det viktigt att hen är i huvudsak verksam i företaget. - Ledare & Förebild
Exempel på det är att företagaren tar samhälls-ansvar och/eller deltar i lokal-samhället och/ eller har påverkat politiken till godo för andra/ företagare i regionen och/eller uppmuntrar mångfald. - Kreativitet & Innovation
Exempel på det är att hen gjort något nytt inom sin bransch, utvecklat en befintlig produkt och/eller banat väg för nya sätt med sitt företagande. - Lönsamhet & Tillväxt
Med god lönsamhet avses att den är långsiktigt stabil eller att man har återinvesterat i företaget för fortsatt tillväxt. Företagets marginal ska jämföras med andra i samma bransch, inte med alla andra branscher. - Formella krav
Inte ha några betalningsanmärkningar i närtid. Betalningsanmärkningen ska ställas i relation till verksamheten. Företagaren får inte nyligen vara dömd i domstol. - Lokala förutsättningar
• Säte i Västerås
• Kunna uppvisa minst 2 ”hela” bokslut innan 1/1 det året ÅF utses.
• Företagaren, som person/ledare, betydelse i/för samhället/Västerås
Möjligheter
Som nominerad och eventuell vinnare kan man förvänta sig ett massmedialt genomslag, ökade affärs-möjligheter och ett medlemskap i Företagarna med alla förmåner som bonus. Årets Företagare delas ut på lokal, regional och nationell nivå. Alla kandidater granskas noga och vår samarbetspartner UC kontrollerar att de mätbara kriterierna är uppfyllda. Priset delas ut för att synliggöra företagare som, genom sitt engagemang och entreprenörskap, utmärker sig och jobbar hårt för att driva och utveckla sina verksamheter och göra bättre affärer. De lokala vinnarna går vidare till en regionfinal vars vinnare efter ett gediget arbete under året slutligen tävlar om att bli ”Årets Företagare i Sverige”. Vinnaren koras under en gala i Stockholms stadshus. Årets Företagare har en lång historia, precis som Företagarna.
Juryn
Anders Råberger – Ägare Norén & Lindholm
Anna-Maria Lark – ägare Meetings by Lark
Christer Dahlin – Försäkringsrådgivarna
Fabian von Essen – VD/ägare av Axelssons Buss
Markus Johansson – Ägare GoProfessional
Sophia Eliases – VD/Ägare Stylistshopen Sverige
Patrik Ådemark – VD/Ägare Ådemark Ekonomi i Västerås
Thomas Gislerud – VD/Ägare Gislerud Carpets
Årets företagare utses av:

Lars Bjerke och Karl Ehrengren, Fyrklövern ekonomi och juridik
Lars och Karl har utvecklat Fyrklövern från en liten redovisningsbyrå till en ledande affärspartner inom ekonomi och juridik, med över 100 medarbetare och 5 000 kunder. Genom att prioritera medarbetarnas trivsel och utveckling har de byggt en stark företagskultur, vilket skapar nöjda kunder – en avgörande faktor för företagets framgång och hållbar tillväxt.

Thomas Johansson och Andreas Hagelin, Totalbyggen i Västerås
Thomas och Andreas har under 10 år utvecklat Totalbyggen till ett av de större byggföretagen i Västerås. Fokus har alltid legat på kunder, medarbetare och unga idrottare, där glädje och teamwork alltid har prioriterats. Det stabila resultatet har möjliggjort stora satsningar inom ungdomsidrotten och utbildning av yngre medarbetare. Styrkan sitter i laget.

Hotan Haghighatgoo och Hofar Haghighatgoo, Bluescreen
Med kunden i fokus, kombinerad med teknisk innovation och genuin service, har bröderna Hotan & Hofar med sitt team på Bluescreen skapat WorkCloud. Plattformen har snabbt vunnit marknadens förtroende och varje kund möts med ett personligt engagemang. Detta har resulterat i långvariga relationer och återkommande affärer.
Rösta här
Röstningen är avslutadInformation
- Du kan rösta en gång per priskategori.
- Röstningen avslutas den 20 februari 2025.